Van bidprentje tot grafmonument

03/11/2015 Mark van Leeuwen Paula Romein

Differend, afscheid, uitvaart, grafkist, grafstyling, Beerenberg, Mark Beerens, Dimitri Jagtenberg

Wat bij een bruiloft vanzelfsprekend is, komt bij een uitvaart nog nauwelijks voor; het kiezen van een persoonlijke stijl, die vervolgens in alle uitingen wordt doorgevoerd. Als het aan Beerenberg ligt, gaat dat snel veranderen. Het jonge bedrijf bedenkt, ontwerpt en realiseert een reeks van uitingen voor afscheid. Van bidprentje tot grafmonument.

In hun studio komen we ogen te kort. We zijn gefascineerd door kisten met prints van bloemen, vogels, gedichten, VOC-schepen en Nederlandse zeehelden. We wijzen naar kubussen voor rouwboeketten, fronsen bij engelen-vleugels en staren naar de kunstig in elkaar gevlochten baar van wilgenhout.

Mark Beerens leidt ons rond. Samen met Dimitri Jagtenberg is hij oprichter en eigenaar van Beerenberg. Mark heeft de looks van een kunstenaar, maar omschrijft zichzelf als ontwerper. Hij praat in ieder geval makkelijk en oogt trots op wat er staat. Terwijl we van het ene naar het andere bijzondere object lopen, stellen we hem een aantal vragen.

Waar staat Beerenberg voor?

“Vooral voor personificatie. Vanuit een klassiek, esthetisch gevoel voor schoonheid ontwerpen wij uitvaartproducten die aansluiten bij de huidige behoefte aan personificatie. Door constant vernieuwende ideeën te ontwikkelen en bestaande producten te verbeteren, willen we een stijlvol steentje bijdragen aan veranderingen in de markt.

Een uitvaart kan, en mag wat ons betreft, visueel persoonlijk zijn. Wij realiseren dat door middel van onze full-colour-printtechniek, die zich leent voor materialen als hout, folie, glas en papier. Elk ontwerp kunnen wij op alle uitingen rondom het afscheid afdrukken.

Differend, afscheid, uitvaart, grafkist, grafstyling, Beerenberg, Mark Beerens

‘Hoe lang of kort het ook is, een leven geeft vorm. En deze vorm mag je laten zien’

Mark Beerens

Wat we hier in de studio laten zien, is divers. Typerend van al onze producten is dat ze zich verhouden tot de design- en kunstwereld, maar wel visueel toegankelijk zijn voor iedereen.”

Hoe kwamen jullie op het idee?

“Tijdens een triest moment, toen de moeder van Dimitri na een lang ziekbed stierf. Ze had een laatste wens; haar zoon moest de kist maken, zodat ze afscheid kon nemen in stijl. Dimitri respecteerde dat en ging aan de slag. Voor hem bijzonder om te doen. Hij maakte een mooie, eenvoudige kist met daarop een Franse lelie.”

Wanneer komt Beerenberg het beste uit de verf?

“Moeilijk te zeggen. Er is geen typische Beerenberg-opdracht. Die bestaat niet. Dat komt door het hoge individuele karakter, waar we steeds mee te maken hebben. Elk afscheid vraagt om een andere benadering. Dat spreekt ons aan. Het creatieve team is gespecialiseerd in het bedenken van vernieuwende ideeën en het realiseren van bijzondere oplossingen. Dat is ook het aardige van deze branche. We ervaren de mogelijkheid om producten en concepten te bedenken die er nog niet waren, of die verbeterd kunnen worden.”

Komt alle inspiratie uit jullie zelf?

“Nee… niet alles. Uiteraard hebben wij ook onze inspiratiebronnen. Spraakmakende kunstenaars bijvoorbeeld, zoals Banksy, de Vlaamse Primitieven, Goltzius en Mucha. Maar ook jongere ontwerpers, of illustratoren van deze tijd, ervaren wij als inspirerend.”

Wat voor reacties krijgen jullie?

“Overweldigende. Mensen ervaren het als een verademing dat er eindelijk mogelijkheden bestaan om een uitvaart te onttrekken van het grijze imago dat er heerst. Het feit dat iemand een persoonlijk karakter aan een afscheid kan toevoegen, blijkt helemaal in dit tijdperk te passen. In de 21ste eeuw wordt de waarde van een uitvaart begrepen die een afspiegeling is van de overleden persoon. Van een mens met kleur.”

Welk verhaal is je bijgebleven?

“Vooropgesteld dat ieder verhaal bijzonder van aard is, was deze opdracht karakteristiek door het gegeven dat de dame in kwestie haar hele leven bij V&D had gewerkt. Ik kende haar zelfs van mijn stage, twintig jaar geleden. Zij was overleden en daar ze weinig familieleden had, waren haar collega’s van het warenhuis het meest betrokkenen bij de uitvaart.

Wij hebben voor haar een Beerenberg kist gemaakt met het boompje van V&D. Dit hebben we op een subtiele wijze geprint in een hoek van de kist, waardoor het hout, in combinatie met de afbeelding, mooi tot zijn recht kwam.”

Dankjewel, Mark. Wat wil je nog meegeven?

“Zoals eerder gezegd: een mens is kleur. Een mens beleeft zijn leven. Hij danst, schreeuwt, reist, huilt, lacht en alles meer, wat hem op zijn eigen wijze onderscheidt van de ander. Hoe lang of kort het ook is, een leven geeft vorm. En deze vorm mag je laten zien.”